کد مطلب:137457 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:146

خطبه زینب در مجلس ابن زیاد
دومین جایی كه حضرت زینب علیهاالسلام خطبه خواند، زمانی بود كه به مجلس ابن زیاد داخل شد، و آن ملعون به حضرت گفت: خدا را شكر


كه شما را رسوا كرد! حضرت فرمود: «حمد خدای را كه ما را به واسطه ی محمد صلی الله علیه و اله گرامی و بزرگ داشت، و ما را پاك و مطهر ساخت، جز این نیست كه فاسق رسوا می شود، و فاجر دروغ می گوید، و آنها غیر از ما باشند».

آری،ای دختر امیرالمؤمنین، شما نوری هستید كه از ذات الهی متجلی شده است، و شما محل نگهداری اسرار و امانت الهی هستید، و طهارت و پاكی شما از رسول خدا منبعث و سرچشمه گرفته است، و وارثان علم و اخلاق و مجد و شرف و حكمت و سلطنت او هستید.

سپس ابن زیاد گفت: آنچه را كه خداوند با اهل بیتت انجام داد چگونه دیدی؟

حضرت فرمود: «ما رأیت الا جمیلا؛ به غیر از زیبایی ندیدم». و در ادامه فرمود: «اینان (آل پیغمبر) قومی هستند كه خداوند بر ایشان شهادت را مقرر فرموده است و آنها به سوی جایگاه و خوابگاه ابدی خود شتافتند. ولی به همین زودی خداوند تو و ایشان را به هم برای حساب جمع می كند، در آن هنگام بنگر كه رستگاری از آن كیست؟ ای پسر مرجانه، مادرت به عزایت بنشیند».

آری، او دختر علی است، زن اسیری كه حاكم غالب و ستمگر را تحقیر می كند و هیچ ترسی از او ندارد، و از مرگ نمی هراسد، و كسی كه از مرگ نترسد پیش احدی خاضع و تسلیم نشده و از هیچ كس جز خدا نمی هراسد.